Mange amerikanere knytter innenlandsreise med den åpne veien og en lang biltur. I forbindelse med Memorial Day (minnedag for falne soldater) i 2017, har AAA anslått at mer enn 34 millioner reisende kjørte over 50 mil hjemmefra som en del av deres ferie; for de 2,9 millioner som fløy til deres feriested, inkluderte mange reiseruter en leiebil som en del av ferien også.
Bilutleiefirmaer er vanlig å se på flyplasser over hele verden. Imidlertid fordampes mange av disse gode tilbudene raskt, når utleiefirmaer legger til en rekke skjulte avgifter. Avgifter og innskudd for skader, rengjøring, bomring og mer kan føre til at prisen stiger betraktelig uten forvarsel.
Når det gjelder hvilke utleiefirmaer du kan stole på og ikke, er det mange faktorer som hjelper deg med å finne de beste og verste bilutleiefirmaene du finner i Amerika. I henhold til brukervurderinger på Consumer Reports og data fra 2018 J.D. Power North America Rental Car Satisfaction Study, bør smarte reisende tenke to ganger før de leier fra de verste bilutleieselskapene i USA.
- ACE Rent a Car
ACE Rent A Car ble grunnlagt i 1966 og har sitt hovedkontor i Indianapolis, Indiana, og var en gang ledende bilutleieselskap i USA ifølge J.D. Power. Selskapet fikk topplasseringen i bransje undersøkelsen i 2011, etterfulgt av plassering blant J.D. Powers kundeservicemestere i 2012.
Siden da har reisende vært kritiske med sine erfaringer og har navngitt dem til en av de verste bilutleieselskapene. I 2016 og i senere år ble ACE ikke vurdert av J.D. Power, sammen med flere andre selskaper som vises på denne listen.
I de 307 vurderinger som er skrevet på Consumer Affairs, fokuserer mange på bilens tilstand. Reisende hevder at deres biler var skitne, «i dårlig stand», eller med utdatert GPS-utstyr. En annen vanlig klage fokuserte på skjulte avgifter, inkludert automatiske daglige avgifter for bom.
Før du leier en bil, bør reisende først forstå alle de mulige kostnadene de kan står ansvarlige for. Før du signerer kontrakt, sørg for å få alt forklart, og sørg for å spørre om alle alternativer. Tilslutt, be om et skriftlig estimat av alle kostnader og gebyrer for å forstå avtalen fullt.
Advantage Rent A Car er ofte knyttet til de laveste prisene på leiebiler, og er en av de verste bilutleiefirmaene ifølge omtaler på Consumer Affairs. I tillegg ga Better Business Bureau dette leiebilfirmaet en «F» -karakter med syv negative anmeldelser og nesten 500 forbrukerklager.
Blant de vanligste klagene mot Advantage Rent A Car er tillegget for kollisjonskrav (CDW) uten riktig forklaring til kunden. Mange kunder hevder at de verbalt har bedt om å avvise CDW-retningslinjer fordi deres kredittkort eller reiseforsikringer dekker skader eller tap på leiebiler, bare for å få det lagt til senere. Når det gjelder å signere avtalen, anklager reisende agenter for å misrepresentere godkjenninger eller fornektelser, noe som resulterer i tilleggsavgifter.
Før du signerer en avtale, må reisende forstå hva slags avgifter legges til, samt hva reiseforsikring dekker og ikke dekker. Mens det er noen situasjoner der reisende kan bli tvunget til å kjøpe tilleggsforsikring, vil de fleste innenlandske reiseruter bli dekket på mange andre måter. Hvis en representant blir for aggressiv i å ha en avtale signert, be om å enten ta det med ro eller få snakke med daglig leder for å avklare enhver situasjon.
En annen «lavpris» bilutleie selskap, Fox Rent A Car annonserer med biler for så lite som seks dollar per dag, eller høyre rabatter gjennom andre forhåndsbetalte reservasjonsnettsteder. Til tross for sin posisjon som det femte største leiebilfirmaet i USA, har mange reisende uttrykt sin misnøye med Fox som en av de verste bilutleieselskapene.
Av de mange negative omtalene som blir skrevet og bidrar til en-stjerne vurdering i Consumer Reports, fokuserer den vanligste klagen mot Fox Rent A Car på skjulte avgifter og innskudd for forsikring, bom og flere sjåfører. En reisende klaget fordi Fox Rent a Car beholdt depositum for flere sjåfører, mens en annen hevdet at de ble belastet for en påstått sprukket frontrute, som de sier aldri ble sprukket i første omgang.
Reisende som er usikre på tilstanden til kjøretøyet, bør dokumentere alt når kontrakten signeres. Dette inkluderer å ta med tidsstemplede bilder av kjøretøyet som markerer eventuelle eksisterende skader. Alle skader skal sendes inn skriftlig sammen med leieavtalen med verifisering fra en ansatt. Dersom dette mangler kan det fort resultere i kostbare krav og en lang klage prosess.
Den siste av bilutleie selskapene som ikke er rangert av J.D. Power i 2018. Payless Car Rental tilbyr reisende lave priser på biler i USA og Europa. Som mange reisende har lært, kommer den andre siden av de lave prisene ofte i skjulte avgifter og press for å betale for drivstoff ved utleiedisken, noe som gjør dem til en av de verste internasjonale bilutleiefirmaene.
Den vanligste klagen i anmeldelsene skrevet på Consumer Affairs dreide seg om å kjøpe tilleggsforsikring eller forhåndsbetaling for drivstoff. Noen av klagere ble fortalt at de ville få en bedre pris ved å kjøpe drivstoff fra leiebildisken og ville bare bli belastet for det de brukte. I stedet sier de reisende at de ble belastet for en full tank med drivstoff til en høyere pris enn på bensinstasjoner utenfor utleiestedene.
Selv om forhåndsbetaling for drivstoff kan være et fristende tilbud, sier ekspertene at det er best å unngå dette for enhver pris. Reisende som vil forsikre seg om at de ikke blir belastet for ekstra drivstoff, bør fylle innen 10 mil fra leiebilens retur, og beholde en kopi av kvitteringen som bevis på at de fylte drivstoff før retur.
Kombinert gjennom et kjøp fra Chrysler representerte Dollar Thrifty Automotive Group J.D. Power sine to dårligst vurderte leiebilagenter i 2016, men har forbedret seg noe over Budget Car Rental i 2018.
I 2016 oppnådde Thrifty en poengsum på 764, mens Dollar fikk 774, begge under bransjens gjennomsnitt på 804, men i 2018 scoret Thrifty 819, Dollar scoret 816, og bransjens gjennomsnitt steg til 830.
Den vanligste klagen blant omtalene på nettstedet til Consumer Affairs er håndtering av bomringer. Reisende som leide med Dollar eller Thrifty sier at de betalte en daglig avgift for bomveier. Mens mange av disse veiene hadde kontant betaling, til tross for at personell insisterte at de ikke gjorde det, og advarsler om ekstra avgifter for hver bombetaling.
Når du planlegger en tur, bør den smarte reisende vurdere hver del av ruten, slik at de kan forstå hvilke bomveier de kan møte på turen.
Budget Rent-A-Car var den tredje verste vurderte leiebilagenturene i 2016 J.D. Power undersøkelsen, og lå kun 10 poeng over Thrifty og Dollar. Sammenlignet med bransjens gjennomsnitt, har Budget scoret 20 poeng lavere, av grunner som er reflektert i klager lagt igjen på Consumer Reports, som kun har blitt flere av de siste årene.
I mange av vurderingene var kundeservice problemer mest problematiske blant vanlige reisende. Tidligere kunder tok til nettstedet for å klage på erfaringer fra å bli overbelastet på forsikring til å bli «oppgradert» uten deres kunnskap eller avtale om å betale en høyere daglig pris.
Mens reisende kanskje har det travelt med å komme seg ut av flyplassen, er det viktig å lese hele avtalen og forstå alt de blir belastet for før man kjører av gårde. De som ikke har det travelt etter at de lander, bør vurdere å leie fra et utleieforetak som ligger utenfor flyplassens område for å spare penger og få bedre kundeservice. Utenfor flyplassen kan reisende unngå skatter, tilleggsavgifter og oppgraderingsavgifter.
Mens dette globale merket ble rangert som det fjerde verste bilutleieselskapet i 2016 J.D. Power-undersøkelsen med en total kundetilfredshetspoengsum på 795, fant Money Magazine også at Avis Car Rental var den dyreste leiebilagenten med gjennomsnittlige daglige priser som begynte på $ 60. Imidlertid forbedret deres poengsum i 2018 betydelig til 824, bare seks poeng under bransjestandarden, og vurderinger har blitt bedre de senere årene.
Rangeringen på Consumer Affairs fokuserer på to store problemer med Avis: kundeservice og bilens tilstand. I motsetning til klager sier reisende at den høye prisen de betalte ikke samsvarte til en bedre opplevelse når de leier eller returnerer sine biler, med skjulte avgifter lagt til, inkludert en per-mil og oppgraderingsavgift. Andre klager beskylder selskapet om biler som ikke var rengjort, hadde åpenbare slitasjepunkter, eller hadde feil med utstyr. 2016 J.D. Power undersøkelsen oppdaget at dette var et voksende problem blant bilutleiefirmaer, da 21 prosent av reisende rapporterte problemer med kjøretøyene. Nærmere bestemt dreide 16 prosent av klager om valgfritt utstyr, inkludert GPS-systemer og bomvei transpondere.
Reisende som er misfornøyd med selskapet har flere måter å få tilfredsstillelse med deres billeie. Eksperter anbefaler å vurdere flere utleiefirmaer og lese vurderinger før turen. For de som opplever et problem med leiebilen, anbefaler eksperter å ringe utleiefirmaet direkte for å løse problemet eller returnere kjøretøyet til stedet der det ble leid fra for å diskutere erstatning.
Selv om det er en tidkrevende og vanskelig prosess å håndtere leiebilproblemet, trenger reisende ikke å bli skremt på grunn av svindel. Ved å unngå disse syv bilutleiefirmaene og være oppmerksom på de skjulte gebyrene, kan reisende unngå å betale ekstra for forsikring, drivstoff eller betale mer for det de tror er en «gratis» oppgradering.